Assalamualaikum....

jom kongsi..ilmu..menjadi penyuluh jiwa menerangkan hati yang digelapkan dengan kotoran debu dosa...



(Imam Nawawi)

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."



(Hassan al-Banna)

"Janganlah engkau merasa seolah-olah umurmu masih panjang kerana lamunan seperti itu banyak membawa kepada ajal..."

(Syair)

jom dakwah

"Jika seseorang mendapat hidayah lantaran kamu, kurniaan itu lebih baik daripada apa-apa yang disinari matahari"hadis riwayat al-Tabrani..

Ahad, 18 November 2012

aku dan non-muslim



Aku dan non-muslim

Sedang asyik menonton tarian moden korea. Dia mencari cara bagaimana mahu menguruskan masalah berat badan yang kian bertambah bimbang mencecah obesity tahap satu. Aku hanya tersenyum dan terus tersenyum. Dalam keadaan begini aku dan dia saling menarik. Namun perlindungan dari Allah sangat ku yakini dalam niat ku menyebarkan agama Allah.
Kami berbual hingga jam mencecah satu pagi. Begitulah rutinku setelah kawan sebiliknya posting ke jitra, aku menjadi penghuni  tumpangan baru. Membuat teh , memasak makanan mudah. Dia bahagia mengemas yang cekap dibilik kami berbekalkan pengalamannya yang bekerja di hotel sebagai pengemas bilik no satu.
Sejak akhir ini aku semakin memahaminya. Benar anutan kristian menjadi penghalang untuk aku bersamanya mengenal makrifatullah. Dia mengenal Yesus sebagai tuhan. Insyaallah  aku sungguh dan sangat yakini Allah yang Esa untuk aku sembah. Selalu topic ketuhanan menjadi perbincangan. Dan dia saat dia mula keliru dia akan menghentikan perbincangan. Aku merai’kan agar tidak terlalu memaksa.
Dari seluar Jeans dia beralih ke slack coklat walau agak sedikit ketat, namun tidak seketat jeans yang dipakai. Sewaktu perhimpunan malam itu dia diperhatikan oleh rakan-rakan dikelas kami. Langkah ku yang tidak menghiraukan pandangan orang membuatkan dia tersipu-sipu mengikut. Aku buka file tentang perbezaan janin sebelum dan semasa dipasang Al-quran padanya. Dia kurang rasa percaya setelah melihat. Aku hanya tersenyum. Dalam hati menguntum doa terus. Seperti kata-kata watak Aisya, dalam filem ayat-ayat cinta. Ada diri muslimah dalam jiwa Maria. Keyakinan ku juga sama. Dia berjiwa muslimah. Cuma masih belum mengenal Allah.
Semasa rehlah ke Alor Setar. Aku dan rakan ku mengajak dia bermain Bowling. Niat ku ingin membuat dia merasa nikmat memakai stoking. Walau bukan menutup aurat seperti memakai tudung tapi bagi saudari seislam itu agak memberatkan. Jadi ku ajak dia, dia menolak. Aku meraikan dalam senyuman. Aku dan rakan ku bermain . Kami mengawal sedaya mungkin akhlak seorang muslimah d pusat permainan itu. Kami berempat namun hanya tiga bermain. Rakan sekursus ku menolak, dia lebih suka memerhati berikutan skirt  labuh agak tidak sesuai dengan permainan ini. Dia ragu-ragu dan menolak. Ku pujuk agar terpecah segala ketakutan . Bukan ingin memodenkan dirinya dan menyuruh dia membuang adat nya  sebagai orang Asli.

Aku memuji pakaian slack nya. Namun pujian ku mengajak dia agar lebih indah jika yang dibelinya lebih longgar. Dia menganguk bersetuju. Apatah lagi sunburn hanya kelihatan diwajah dan pergelangan kaki. Membezakan antara wanita yang menutup aurat atau tidak. Dia membuat keputusan untuk turut memakai stoking dan sarung lengan agar kulitnya terjaga dari sunburn. Aku tersenyum , taktik Nabila sahabat usrah di UiTM berhasil, walau dia non-muslim in syaa allah terhasil…….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan