Assalamualaikum....

jom kongsi..ilmu..menjadi penyuluh jiwa menerangkan hati yang digelapkan dengan kotoran debu dosa...



(Imam Nawawi)

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."



(Hassan al-Banna)

"Janganlah engkau merasa seolah-olah umurmu masih panjang kerana lamunan seperti itu banyak membawa kepada ajal..."

(Syair)

jom dakwah

"Jika seseorang mendapat hidayah lantaran kamu, kurniaan itu lebih baik daripada apa-apa yang disinari matahari"hadis riwayat al-Tabrani..

Ahad, 11 April 2010

jaga pandangan Allah pada kita

manusia mungkin boleh sembunyikan pekara dari manusia yang lain..tapi ader pekara yang tak boleh nak disembunyikan sesama manusia iaitu bila bersin,batuk,..dan yang UTAMA adalah CINTA!..kenapa ?CINTA..ader dikalangan kita bila ditanya siapakah yang pertama dihatiMu? jawapan orang yang berakal tentulah Allah..kan,kan?...walaupun camtu.,ader juga yang mengaku..Allah pertama dihatinya..cume tak tunjuk..ni bukan ditujukan pada sesiapa ye..tapi hakikatnya..inilah jawapan kebanyakkan orang pada ku yang menjawab sebegini caranya bukan terdiri dari golongan yang tolol…kenapa yer jawapan yang sebegini dilafaz dari lidah yang seharusnya basah dengan hamdallah?.mungkin kerana tak ditunjuk takut dikatakan takabur,riak…tapi bukankah semua itu dinilai Allah bermula dengan niat? JADI KALAU IKHLAS DEMI ALLAH TAK SALAH barangkali kita lebih peduli pandangan makhluk dari pandangan ALLAH…kenapa cinta kalau ader dihati kita tak boleh sorok dari umum?entah lah..jawapan yang agak payah disini..tapi boleh dilihat dari contoh yang begini -kalau kita cintakan manusia,kita akan lakukan apa jua cara untuk membahagiakan mereka yang kita cintai… -kalau kita cintakan harta kita akan lakukan apa sahaja demi peroleh harta -kalau kita cintakan ilmu pengetahuan..kita akan pergi menuntut ilmu tak kira betapa hebat dugaan nyer pun -kalau kita cintakan nafsu kita akan turut aje -kalau kita cintakan hiburan, walau tengah belajar atau sesibuk apa pun pasti kita akan curi waktu untuk berhibur tak kisahlah badan penat sekalipun. -kalau kita jenis suka berjalan-jalan cuti walau sehari untuk rehatkan badan pun kita keluar juga..nak hilangkan rindu pada kecintaan kita tu. -kalau kita cintakan bola..makan bola ,tidur bola siap langan astro hanya untuk tengok bola. Tengok..dari sini kita boleh Nampak kalau kita cinta kan sesuatu,akan kelihatan cinta itu…begitu la juga kalau kita cinta pada Allah tak payah nak mengaku cinta tapi tak tunjuk.. sebab dah Allah tetapkan kalau kita cintakan sesuatu itu akan kelihatan..macam kalau kita cinta pada Allah jua akan kelihatan bukan pada pengakuan..ya pengakuan juga penting tapi Allah maha menilai apa benar kita CINTA PADA DIA DAN MELETAKKAN DIA DI POSISI YANG PALING ATAS DI CARTA CINTA KITA ..jangan kata tak tunjuk…kalau nak tunjuk tu bagaimana ya? Dan kalau nak ditunjukkan pada siapa ye? Kalau nak tunjuk pada Allah kenapa harus malu? Entah la tak pasti tapi kalau mereka yang cinta pada Allah akan dapat merasakan tiada sesuatu pun dihati mereka melainkan Allah..dan akan mencuri waktu terluang untuk melepaskan rindu pada ALLAH ,melakukan segala sesuatu kerana ALLAH, meninggalkan segala sesuatu juga kerana Allah..dan yang penting selalu membasahkan lidah mereka dengan berzikir munajat pada Allah..tak payah bertempek melolong pun sebut dengan perlahan,atau dalam hati..kan itu tandanya kita cinta pada Dia..tapi banyak insan yang lalai kalau DAP selalu akan sebut nama kekasihnya itu.,selalu fikirkan apa yang keasih dia buat, macam-macamlah..tapi kalau cintakan Allah kita akan fikirkan nikmat yg DIA beri, kebesaran yang tertanda pada alam yang Dia ciptakan…dan setiap kali difikirkan bertambah –tambah rasa CINTA pada Dia ..dan kalau kita cinta pada Allah..tentulah kita akan laksanakan perintah Allah tanpa peduli pandangan orang..contohya pandangan manusia sekarang bila ada yang tidak mahu melakukan sesuatu yang menjadi kebiasaan dimana kebiasaan itu dibenci Allah senang cite kaple la…ha..kalau tak kaple diorang cakap pelik..tapi hakikatnya..Allah tak suka kita buat tu(kaple) jadi kita tak akn peduli kalau pun orang kata gay ,lesbian, tak normal keaper ke….yang penting KITE CUME NAK JAGA PANDANGAN ALLAH PADA KITA..wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan