Assalamualaikum....

jom kongsi..ilmu..menjadi penyuluh jiwa menerangkan hati yang digelapkan dengan kotoran debu dosa...



(Imam Nawawi)

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."



(Hassan al-Banna)

"Janganlah engkau merasa seolah-olah umurmu masih panjang kerana lamunan seperti itu banyak membawa kepada ajal..."

(Syair)

jom dakwah

"Jika seseorang mendapat hidayah lantaran kamu, kurniaan itu lebih baik daripada apa-apa yang disinari matahari"hadis riwayat al-Tabrani..

Selasa, 20 November 2012

kosong...

Lewat ini hati terasa kosong tanpa tarbiah.umpama mendung mula menaungi hati. tiada cahaya. Dingin membeku kesedaran. Umpama manusia yang semakin rugi dari hari kehari. Cabaran kerja membuat aku terleka. CAbaran kerja memaksa aku meninggalkan dunia tarbiah. Astaghafirullah.


Entah lewat ini rindu Uitm Lendu membuak-buak. Rindu memandang awan yang mencerahkan langit mendung dihati suatu ketika dulu. rindu membuat sandwich untuk dijual ditengah padang bertamu. Entah sahabat disana bagaimana hati dan perasaan mereka. Aku membina kerinduan dan mereka meneruskan hidup membina kenangan untuk menjadi bekal bersama adik-adik yang setia berpesatuan. Dan aku masih disini bahkan menjadi jahil dek kelalaian yang sukar sekali untuk diperbetulkan.

Entah hati terasa kosong saat solat . Bukan menjana rindu namun ku kerjakan atas alasan wajib sebagai hamba. Mungkin virus kekufuran mula menular. Dan aku sedang menerima penyakit berikutan keputusan yang aku pilih. Aku lemas dalam kegelapan.Ibadah makin menyusut. Memang sah! hatiku sedang tenat dengan iman yang mula membarah. Kecenderungan beribadah tidak lagi menjadi hiburan bagiku. Aku terhibur dengan arus hanyut duniawi.

Mungkin kata-kata sahabat bhawa kerana kita tak menjaga diri,makanya salah sendiri kerana itu sampai hanyut. Kekuatan yang ku jana merosot bagaimana mahu komited andai tali da'wah berpaut pada dahan da'wah yang tidak kukuh. Aku kekontangan tarbiah. Iman ku ibarat tanah yang kemarau dengan simbahan iman.

Murabbi, aku rindukan murabbi, murabbi yang mendidik agar jiwa mula dibanjiri bah keimanan.. aku perlukan kata-kata penguat iman., Perjuangan islam. Bilakah lagi mampu jiwa ku menikmati ibadah sebagai hiburan. Agar cinta Allah menyala-nyala,. MAjlis ilmu telah terlalu lama aku tinggalkan hingga hati ini terasa mati saat mardhootillah cuba diingatkan...entahhhhhhhhhhh kosong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan