Assalamualaikum....

jom kongsi..ilmu..menjadi penyuluh jiwa menerangkan hati yang digelapkan dengan kotoran debu dosa...



(Imam Nawawi)

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."



(Hassan al-Banna)

"Janganlah engkau merasa seolah-olah umurmu masih panjang kerana lamunan seperti itu banyak membawa kepada ajal..."

(Syair)

jom dakwah

"Jika seseorang mendapat hidayah lantaran kamu, kurniaan itu lebih baik daripada apa-apa yang disinari matahari"hadis riwayat al-Tabrani..

Khamis, 17 Jun 2010

lontarkan kalau tidak ia meracun..kongsikan..walauhanya pada awan2

ayat di atas..macam kenal..je...ye la satu tajuk di blog sahabat tersayang...mendalam maknanya..ya..perlu terluah agar tak termakan diri...jujur aja..ada sedikit rasa terkilan..dengan keputusan beberapa sahabat dimuka buku..menarik diri..yang pasti mereka punya alasan..jadi sebagai kawan ya walau sedikit kecewa..perlu juga meraikkan...kerana mereka tahu apa yang dilakukan..dakwah..kene tunggu ilmu itu setinggi apa ya..da secukup mana ya? sedangkan..Allah dah berfirman.manusia itu pengetahuannya terbatas.....yang mengecewakan..perasaan takut..jika..dikatakan banyak ilmu..kenapa..perlu beranggapan sebagai pendakwah memberi ilmu..kita perlu beranggapan..memberi pndapat dan berkongsi ilmu..dalam bentuk berbincang..bukan cuma satu pihak semata2...orang puteh kata apa give and take...niatkan kita mengetengahkan apa yg ada ..untuk dibincangkan...bukan untuk dibanggakan..teringat ustz...tu kata..apa ye namanya haiya sulah lupa..tapi mengenai riak..dia kata jika kita takut beramal kerana takut riak...maka itu juga dikira,,riak...bukan apa..kita..ingin berdakwah..even cuma..dlam..laman sosial bertujuan untuk..ya.mungkin hati2 yg selama ini memandang sepi profile kita..dek katanya lambakkan ayat2 agama..satu hari akan jengah..bila..hati mula..terbuka...macam diriku yang satu..ini..profile..fs..satu ketika dulu...seorang sahabt..mengubah langkahku..ayat2 dan juga arikel2 yg dipostkan menarik perhatian aku setelah mengalami satu kekeciwaan....aku mula bertaaruf dengan dia atas saranan seoang rijal...melalui arikel yg dipost di fb ku..ya..katanya..lebih baik jika..membincangkan hal2 agama ini bersama2 ukhti2..takut datangnya fitnah hati pada aku dan dia..ya..bena..terima kasih....kerana saranan itu aku mengenali seorang sahabat yg indah akhlaknya..dari situ aku belajar begitu banyak pekara...dan sehinggga hari ini masih juga walau kurang sedikit dari yg dulu..mengajar erti untuk tidak takut berkata benar, menghargai diri sendiri sebagi seorang perempuan...kelembutannya betul2 membuat aku terkesima....sempurna akhlak seiring dengan ajaran agama..perkenalan itu bermulanya dimana? diruang jaringan sosial ini..itu persoalannya....mengajar bagaimana mencintai Allah..sujud syukur atas pertemuan itu....tapi yang mengecewakan..jika ada yg menghentikan dakwah..lalu aku terfikir..bagaimana ya aku yang hari ini jika kebanykkan pendakwah mahunya begitu menutupi diri.maka tidak akan aku temui sahabat aku yang indah akhlaknya itu....TEGASKAN DISINI KITA BERBINCANG MENGENAI ILMU...bukan mempamerkan ilmu..jadi buang takut riak..kita sma2 tegur kesalahfahaman kita..dan jika punya rasa apa yg dipamer oleh sahabat2 kita ..kita tegurkan....dan..yang membuat aku ingin share disiniadalah ini adalah hari pertama aku mengenakan tudung labuh...setelah lima bulan membina keyakinan ..menjadi gadis..yg bertudung biasa2..kepada gadis bertudung labuh..ya..sudah lama meginginkannya cuma..belum punya keyakinan dan Alhamdullilah hari ini mantap...insyaallah..aku..harap akan dapat stiqamah...agar mengenakan cadar atau niqab atau veil..kemuka ku suatu hari..aku masih lagi membina keyakinan......semoha hijrah ku..mengorak langkah kearah..keyakinan untuk berniqab...heheh..perasann sendiri..ader ke yg sudi menjengah disini?????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan