Assalamualaikum....

jom kongsi..ilmu..menjadi penyuluh jiwa menerangkan hati yang digelapkan dengan kotoran debu dosa...



(Imam Nawawi)

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."



(Hassan al-Banna)

"Janganlah engkau merasa seolah-olah umurmu masih panjang kerana lamunan seperti itu banyak membawa kepada ajal..."

(Syair)

jom dakwah

"Jika seseorang mendapat hidayah lantaran kamu, kurniaan itu lebih baik daripada apa-apa yang disinari matahari"hadis riwayat al-Tabrani..

Sabtu, 3 Mac 2012

bukti kasih

Bismillahirahmanirahim........ku ukir kembali tarian pena ku yang kian berkarat dimamah waktu. Kerana sibuk dengan urusan duniawi..aku dipisahkan sebentar dengan tanggungjawab mengejar ilmu ukhrawi. Jiwa ku sarat menderita, sudah dua bulan rindu berkunjung kemasjid menghantuiku...namun ..undangan ke ceramah di perlis mengubat sedkit kerinduan hati solat ketika mula melangkah ke masjid sejak aku menjadi penghuni disini.Bukti kasih....aku dianatara orang yang ego kerana inginkan perhatian suatu ketika dulu. Dari keluargaku, sahabat-sahabat..dan sesiapa juga yang ditakdirkan Allah mengenaliku. Namun ku buntu...aku tidak emndapatkan apa yang ku mahu. Desakkan ini terus menghantui ku sehingga aku berusia 20 tahun. DAn ketika itu aku melangkah ke UiTM lendu untuk meneruskan pengajian ku sebagai seorang MASCCOMERS. Terkejut mereka yang baru ku kenal saat ibu dan ayah ku menegur waris seorang pelajar yang satu kos dengan ku. MAsakan student MASCCOM macam aku. Aku hanya mampu tersenyum...ketika kaki ku melangkah ke meja pendaftaran..hati ku berkobar-kobar untuk mendalami semangat jihad,demi Allah saat itu aku sendiri kurang rasa percaya...aku dapat memasuki alam university walau aku menidakkan hasrat hatiku hanya kerana aku tidak mahu menyusahkan ibu bapaku untuk menangung kos sambung belajarku. takdir Allah yang maha tahu...walau pun alam yang paling membahagia kan itu cuma seketika...demi Allah akan aku usaha untuk kembali merangkak meraih gengaman segulung ijazah.

Masa berlalu.., aku ditemukan dengan ramai insan yang bermakna dalam hidupku. Bagaimana mungkin tidak...hatiku tertarik mengenali si dia berjubah biru, namun..mungkin cara pendekatan drastik ku yang ingin bersahabat dengannya membuatkan dia sedikit aneh denganku.bukan kah jika ingin menjadi baik kita harus bersahabat dengan orang yang baik????waktu terus berlalu...aku dihubungi seorang kakak. Shahida Haris namanya. dia mengenalkan dua nama insan yang asing bagiku...seorang nama Izzati dan seorang lagi nama khaizatul. dan seorang lagi nabila....mungkin asbab keberkatan ada pada pertemuan itu aku diuji rasa. Dengan hati yang terlalu berat dan terasa amat malu nombor khaizatul didail..pertemuan dimasjid menjadi detik makna pertemuan ku......

Subhanallah...kali pertama dia melangkah..aku merasakan kehadirannya biasa-biasa, namun ada aura yang tidak ku tahu apakah ia. datang pula yang mengaku dirinya nabila melangkah selamba menemani sahabat sebiliknya,....lengan Izzaty ku paut..aku begitu gementar akan pertemuan pertama dengan senior ku yang ku kenal asbab da'wah fb...alhamdulillah.

Siti Nur Hanisah dan nur Dalina menjadi rapat setelah diletakkan di satu biro...hati angkuh ku menjadi merajuk...Izzaty kembali menghubungiku...dia yang ku rasa asing dalam hidupku..menjadi rapat ketika kali pertama menginap dibilik ku...ku kurangi rajuk ku dengan bersahabat bersama izzaty. alhamdulillah Allah menemukan jalan sementara ku rawat hati agar tidak terus dimamah prasangka pada sahabat seperjuanganku......ketika persatuan ku mengadakan satu event family day..ku pujuk izzaty sedaya ku untuk sama menyertai...kerana ku tahu jika dia tidak datang bersama hari itu pasti aku tersu dimamah luka tidak dipedulikan..sememangnya ketika dengan insan yang merawat sifat mazmumah ini aku dapat melupakan amarahku....rajukku yang tak bertempat...ku ajak dia ke satu sudut di pohon kayu yang telah tumbang... kami membaca surah ar-rahman bersama-sama..betapa nikmat Allah dalam bersahabat itu tidak dapat didustakan..

Dia menegurku..saat itu aku sedar betapa aku menuntut sahabtku yang lain sebuah perhatian yang mana mungkin dapat mereka berikan. Mereka tidak maksum....aku berikrar dalam hatiku sendiri..sahabat ini ingin kujaga sepenuh hati..dan akan ku pertahankan ukhuwah ini kerana dia berani menjadi cerminan ku saat aku dilanda musibah keangkuhan akan diriku sendiri. Tegurannya merubah hidup ku total...sejak mengenalinya..aku menjadi begitu pemberi tanpa hasrat ingin diberi...Sejak aku ditegur dia mengubah aku tanpa dia sedar...aku yang mungkin dulunya pantang disentuh menjadi bengang....bertukar menjadi tidak ku pedulikan kata2 orang..Bagiku Islam no1..sahabat yang memahami ku tatkala itu adalah dia...sehingga ramai yang menjadi aneh bila dari tun merah yang tingginya itu mampu memenatkan tubuh yang mendaki itu mampu ku ulang...semata-mata untuk bertemu dengan insan yang sudi menjadi sahabatku disaat aku merasa sendiri...

Waktu terus berlalu..kasih ku padanya pada ku ku akui mencapai marhalah tertinggi barangkali. mendahului sahabat berbanding sendiri...namun bukan mudah mempertahankan hati....Izzati begitu bersabar dalam mendidik ku sebagai seorang da'i . Usianya mentah...namun tidak pada kecerdasan akalnya untuk menegurku....Siti Nur Hanisah menjadi rapat dengan ku ketika di PBSM.... begitu kenangan berwudukkan air mineral menjadi bibit manis merasa dekat antarakami. Dia tidak seserius yang ku rasa. Dia mula memahamiku mengapa aku menjadi baran disuatu ketika dulu. Dia mendukung penuh perancanganku dalam usaha mengejar redha..Insan ini kuat cintanya pada agama...walau pelajar pelancongan dia mula menyerap ilmu kewartawanan sikit demi sedkit dari student masccom walau tidak banyak...Dengan sifat begitu impian memelihara diri menjadi mutiara yang hanya akan berkilauan disaat yagn tepat kami berkongsi. Ideanya yang mantap menjadi kunci perjuangan.Dalina yang menyepi diri muncul kini. Mungkin terasa hati..namun rasa yang dulu katanya aku ini walau diusia tua hanya panggilan akak itu sekadar nama bertukar rasa apabila dia merasakan ada kakak dalam diriku. Aku sukar mengubah rasa percaya namun dalina yang ku kenal jihadnya tinggi. DAlina workaholic ini berusaha mnjadi solat holic.

Izzaty menyedarkan ku untuk memberi...walau luka menadah duri untuk berbagi,

harumannya kekal hingga kini,

sahabt sejati ku harap tidak kan pernah mati,

hingga ke firdausi ,

dan takkan pernah mengundur diri...

selagi hayat kasihku abadi..

berda disisimu,

walau jarak memisah kini,

Hanisah kembali menguatkan lagi,

azam ku ingin ku kembali,

meneman sementara tak akan pernah ku lupakan hingga det8ik ini,

kasih mu terzahir walau kau sembunyi,

demi islam akan kita bergabung kembali,

Nur dalina Fasahakila ko mohon kau hadir,

ku doakan mu mantap walau pun terkadang letih menziarahi,

doaku kita berjumpa kembali,

akan ku perjuangkan agar kita bersama kembali

bukti kasih...tak perlu diundang dengan menguji..memadai jika kita mampu memberi ..tanda kasih bukan kerana kepuasan diri..namun benar kerana Ilahi

1 ulasan:

  1. <3 ^^ assalamualaikum syg <3

    indahnya coretan ini..terlalu meruntun rasa dan mengambarkan betapa dirimu 'semakin jiwang' disana .pape pown nvermind..yang penting 'fighting' tau kak jannah..^^

    sori la..coz fifa nie x tntu kdg2 t'pnggil ko aq je..kdg2 lak pnggilan laen..hehe..[x pernah ttp kn?]hehe..y penting fa mntk maaf sgt2 taw..

    klu de wat terasa terluka hati ke apa..<3 yang penting dirimu istiqomah dlm perjuangan ini.. saya bkn yang terbaeq..tp saya cuba utk itu..

    maka..ingin ku titipkan buatmu syg..cuba hargai sesuatu yang kamu miliki kini..kirimkan pinta rindu mu hanya padaNYA..kerna DIAlah yang maha segala..

    -saya harap awak ok- <3

    BalasPadam